fredag 7 maj 2010

Från Beatles till Hultsfred

Baksidesannonsens fråga på novembernumret 1970 av tidningen Allt i hemmet, är verkligen befogad och jag har själv ställt den många gånger: "Hur fräck får man vara i sängkammaren?" På bilden ser man att de unga tu spelar tärning i sängen och är det så att de slår sex hela tiden så är det väldigt fräckt... Själva sängen med sitt blåa överkast ska väl också uppfattas som fräck? Själv tycker jag mig se fyra ansikten föreställande: Ringo, John, George och Paul... det är kanske därför jag osökt kommer att tänka på Beatles? Ganska smart marknadsföring isåfall, när man försöker att sälja en enkel spånskivemöbel med hjälp av en vid den tiden tämligen välkänd popgrupp!
I samma nummer av Allt i hemmet finns en annons för Hultsfredshus, som visar en bild på ett riktigt fräckt kök med möbler i äkta plast. Får jag säga det själv, så är ju det här en mycket bättre marknadsföring.
Först introducerar man ett hus med ett snyggt kök och 16 år senare startar man en riktigt bra och välkänd pop- och rockfestival; Hultsfredsfestivalen. Det påminner på något sätt mer om när de introducerade timmerhus och sen arrangerade Woodstock-festivalen... (Men det där sista är kanske något som jag helt har missuppfattat?)

Inga kommentarer: