söndag 9 maj 2010

Från Värmland till Roslagen

1978 fyllde Pripps 150 år, vilket de bl a firade genom att ge ut en trevlig bilderbok, som visar bryggarbilar, flaskor och plastbackar. Bilderbok, jo det är det även om boken också innehåller ett långt och underhållande kåseri signerat Torsten Ehrenmark. Merparten av bryggarbilarna som finns på bilderna är de rödvita Volvo F84 med polkagrisrandiga tak och jalusidörrar på sidorna och jag får en smak av choklad-zingo i munnen bara jag ser dem. Först ser vi en som leverar till Esso Motorhotel i Karlstad:

Därefter en bild från Torsbytrakten som visar s k hemförsäljning:

I Roslagen levererade man till Börje Anderssons lanthandel i Rö som också hade Esso-mack. På magasinsväggen syns förutom Icander och Monica också den sympatiska Bostonhunden som vill att du ska köpa skokräm:

Slutligen ännu en bild från en lanthandel där en rund lanthandlartant säljer fyra flaskor Pripps Medaljöl till en törstig karl:

Interiören påminner lite om den i Roy Anderssons reklam för Sockerbolaget, som kan ses här via Josephzohn och hans Goosevisionen:

6 kommentarer:

Grandprix 63 sa...

Usch, Zingo Choklad. Den var hemsk.
Jag "snor" bilden på motellet till "Mack & Motell"...

Ulf M sa...

Jag drack Zingo Choklad bara en gång men jag tror mig minnas att jag uppskattade den, men jag kanske minns fel. Bilden gör sig säkert bra på "Mack ock Motell".

Anonym sa...

är det någon som vet vart landhandeln på bilden finns?

Norrhyttan sa...

Lite sent svar, men Ica-butiken som Pripps-bilen står framför ligger/låg i Rö i Roslagen, längs gamla Norrtäljevägen. Den röda byggnaden är ett magasin, och lastbilen står med baken mot butiksingången.
Börje Andersson hette handlaren, som aldrig höjde priset på en vara. Han hade hästskor på lagret som legat sedan fornstora dagar, och priset var alltjämt det som gällde när de köptes in.
Butiken slog igen när nya Norrtäljevägen invigdes i början av 1990-talet. Kan det varit 1992?

Norrhyttan sa...

Förresten, lanthandeln låg inte bredvid en mack, lanthandeln VAR macken. Pumparna står precis till vänster om fotografen, utanför bild.

Ulf M sa...

Tack Norrhyttan!

Jag har uppdaterat med dina uppgifter och gjort en länk så man kan se hur det ser ut på platsen idag.