lördag 7 juli 2012

Från Olle till Jocke

Två svenska motorlegender, nästan jämngamla. Olle Nygren född i november 1929 och Joakim Bonnier i januari 1930. Olle närmast oslagbar i samtliga grenar inom motorcykelsporten även om  Speedway var hans huvudgren. Jocke från förläggarfamiljen Bonnier och vår första F1-stjärna före Ronnie Peterson. Jocke omkom i en olycka på Le Mans den 11 juni 1972.

Två tidningsomslag. Teknikens Värld nr 19 1950 Och den mer ovanliga men väldigt vanliga FIB-Aktuellt men innan dem blev FIB-Aktuellt men efter det att den var den gamla folkrörelseaktiga Folket i Bild alltså: "Nya Folket i Bild med Aktuellt från hela världen" nr 35 1963

fredag 6 juli 2012

Från fakir till tatuering

Att göra hål på olika ställen på kroppen är ju populärt, men förr var det något som bara fakirer sysslade med. Fakiren Odar - eller Erik Odar Nordin som var hans riktiga namn - stack hattnålar genom öronen, tungan och kinderna. Han var född i Örnsköldsvik 1908 men bodde i Örebro eller närmare bestämt i Skogshyddan, Almby. Han avled 1969. Hur hans karriär som fakir såg ut vet jag inte, men jag tror att han uppträdde i folkparkerna. Bilden bör vara tagen någon gång i början av 1940-talet.

Om bilden från tatueringsstudion var modern, skulle kunna vara tagen var som helst, eftersom det i varje större tätort numera finns en eller flera tatuerare. Den här bilden är dock från 1943 och troligtvis tagen i Stockholm.

torsdag 5 juli 2012

Från Flygvapnet till Ford

Jag har köpt ett gammalt fotoalbum på loppis som innehåller en del intressanta bilder. Alla fotografier tycks vara tagna åren 1925-1929 och de orter som anges är Hällefors, Linköping, Ställdalen och Vårgårda. En av bilderna föreställer ett av Flygvapnets flygplan och har pontoner. Flygvapennumret på planet är 201 och på baksidan anges att det är taget 1927. Utseendemässigt påminner planet om Heinkel HD 19, men de planen levererades till Flygvapnet först 1928 och tilldelades enligt en källa, numren 280-285. En annan källa gör gällande att det var numren 295-296, 308-309. Tidsmässigt stämmer 1927 bättre med ett annat pontonplan inom Flygvapnet: Hansa Brandenburg, men de hade om jag förstått det hela rätt, enkelvingar, inte dubbelvingar som planet på fotografiet.

En T-Ford Tudor dyker upp på ett annat fotografi. Bilen är älvsborgsregistrerad: P 4237. Det kan ju stämma med Vårgårda, men jag vet inte om bilden är tagen där. Det ser inte ut att vara vid en bensinstation men av reklamen framgår att affären säljer oljor från Mobil.

Från Rimini till Berlin

Början av 1970-talet och semester i utlandet innebar nog ofta sena kvällar på nattklubbar. Italienska Rimini var givetvis inget undantag. Både Ye-Ye Club och Baby Club erbjöd dessutom luftkonditionering vilket säkert var svalkande skönt efter en het dag på stranden.

Berlin erbjöd säkert fler olika nöjen i natten men när det gällde möjligheterna till sol och bad så var man hänvisad till den gamla olympiska simarenan uppförd i äkta nazistil till Berlinolympiaden 1936.


  

Från Fantomen till Johnny Wiking

Jag vet att man inte ska rycka saker ur sitt sammanhang. Men när jag bläddrade i tidningen Vecko-Revyn (nr 4 1946) och kom till sidorna med serier och läste några av serierutorna så började jag undra om inte Jan Stenmark hade varit i farten. Men det är självklart så - sett ur rätt tidsperspektiv - att Jan Stenmark skulle inte ha varit i farten utan dylika... fantastiska inspirationsobjekt:















onsdag 4 juli 2012

Från radio till rakning

Visst vill man ha en radio som berikar bilkörningen! Bara med några enkla knapptryckningar så byter man kanal... eller så låter man passageraren utföra de enkla knapptryckningarna. Lika enkelt är det med rakningen. En knapptryckning så flödar lödret fram helt utan tvålar och borstar. Sen får jag kanske lov att avslöja att jag - då jag inte rakar mig elektriskt - så brukar raka mig med rakhyvel. Inte med lödder som annonsen lurar läsaren att tro att man kan. Båda annonserna är hämtade från tidningen Se nr 17 1965. Flickan på omslaget: Birgitta Fjällhede.














tisdag 3 juli 2012

Från fröken Sverige till raggare

Om man gick till tidningskiosken för precis femtio år sedan och köpte ett nummer av tidningen Se så fick man bl a läsa om alla de svenskor som sedan 1949 deltagit i olika internationella skönhetstävlingar. Och givetvis några bilder på 1962 års fröken Sverige, Karin Hyldgaard-Jensen, tagna av Kary LaschKarin Hyldgaard-Jensen prydde också omslaget till Se nr 25 1962. I ett annat bildreportage kunde man läsa om hur raggare blivit kommersiellt gångbara: "Raggarnas goda namn och rykte står inte högt i kurs just nu. Det gör däremot deras dåliga namn och rykte. Hos bokförläggare, filmdirektörer - och tydligen även hos den stora publiken. För raggare må vara busar - men dom säljer!" Här återser vi både Susanne Ulfsäter från filmen Susanne och Birgitta Stenberg och hennes Mercery '49. Birgittas roman Chans såldes i en så stor upplaga att endast Maria Langs deckare gick bättre på samma förlag.

Från Saab till OK

Om man gick till tidningskiosken för precis femtio år sedan och köpte ett nummer av Teknikens Värld så fick man bl a läsa resultatet av bilanalys nr 13/62. Bilen som granskades var Saab 96 Sport. Inköpspriset för bilen var 13 500 kronor. Artikeln avslutas så här: "Saab har lyckats få fram en GT-bil av mycket hög kvalitet. Trots det höga priset kommer den säkert att bli en schlager - speciellt med tanke på att tävlingsförare som herrarna Skogh och Carlsson i framtiden kommer att bädda för dess popularitet". Tidningen innehöll mera Saab eftersom en lång artikel tecknade det svenska flygvapnets historia under en rubrik som skulle ha kunnat läsas här: "Från Blériot till J 35". Även annonsen från OK/IC var väldigt "Saabig" eftersom det handlade om deras särskilda 2-taktsbensin Oktan TT.




















Omslaget till Teknikens Värld nr 13 1962 pryddes av en Ford Thunderbird.

Från skidor till köttbullar

På vissa platser är det alltid skidsäsong. Norra delen av Kilsbergen måste vara en sådan plats? Hur kan man annars förklara att man i början av juli blir varnad för skidåkare. Är det inte skidåkare man måste passa sig för så är det risk för nedfallande stenar. Av någon anledning brukar jag alltid kalla de där skyltarna för "varning för köttbullar".

































Jag har letat fram en tablå över alla trafikskyltar som var aktuella från den 17 juni 1955. En av de skyltar som man kan sakna är baksidan av dåtidens 50-märken som var en gul cirkel med ett svart streck på snedden som betydde att hastighetsbegränsningen upphör...